Prvi nivo izložbene postavke
- 1. Sarić Br.1
- 2. Fizir FN
- 3. Meseršmit Bf 109 G-2
- 4. Hoker Hariken Mk.IV
- 5. Supermarin Spitfajer Mk.Vc
- 6. Link trener (trenažer leta)
- 7. Jakovljev Jak-3
- 8. Iljušin IL-2 Šturmovik
- 9. Ripablik F-47D Tanderbolt
- 10. Ikarus S-49C
- 11. Lokid IT-33
- 12. Ripablik F-84G Tanderdžet
- 13. Nort Ameriken F-86D Sejbr
- 14. Soko/Sikorski S-55/H-19
- 15. Vestinghaus AN/TPS-1D (radar))
- 16. Foland Net Ml.I
- 17. Mikojan-Gurevič MiG 21 L-12/F-13
- 18. Ikarus 451
- 19. Ikarus 451M
- 20. Ikarus 451MM Stršljen
- 21. Utva 66H
- 22. Soko J-20 Kraguj
- 23. Soko N-60/G-2 Galeb
- 24. Soko J-22 Orao
- 25. Soko G-4 Super Galeb (repni deo)
- 26. Lokid F-117A Najthok (delovi)
- 27. Dženeral Atomiks Predator (bespilotna letelica)
- 28. Sažem Kreserle (bespilotna letelica)
- 29. Lokid-Martin F-16C Fajting Falko (delovi)
Soko/Sikorski S-55 Mk.V/H-19
S-55
(Sikorsky / Westland / Soko S-55 Mk-5)
Ohrabren uspehom svog helikoptera S-51 američki konstruktor ruskog porekla Igor Sikorski projektovao je transportni helikopter S-55, koji je pored dva pilota mogao poneti deset vojnika ili šest ranjenika na nosilima. Prototip je poleteo 10. novembra 1949. a vatreno krštenje imao je u Korejskom ratu gde je korišćen ne samo u svojoj osnovnoj nameni, već i za spasavanje oborenih pilota ili ubacivanje agenata u pozadinu neprijatelja. Sem u Americi, proizvođen je po licenci i u engleskoj firmi Vestlend (Westland).
Naše RV nabavilo je u Engleskoj četiri ova helikoptera oktobra 1957., a 1961. godine počela je proizvodnja zmaja po engleskoj licenci u fabrici aviona „Soko” u Mostaru, dok je transmisiju pravila beogradska fabrika „21. maj” („DMB”). Bili su to prvi helikopteri napravljeni u Jugoslaviji.
Kroz JRV ukupno je prošlo 45 helikoptera S-55. Pored osnovne - transportne varijante S-55 i S-55-5, imali smo i protivpodmorničku varijantu S-55 Mk-7 koja je imala trećeg člana posade za rukovanje radarom i opremom za borbu protiv podmornica, kao i plovke za sletanje na vodu. Prva dva su nabavljena u Engleskoj 1960., a još četiri su napravljena po licenci u „Sokolu”. Bio je to prvi protivpodmornički helikopter u našem RV i nosio je jedno samonavođeno torpedo u trupu.
Sve varijante povučene su iz naoružanja 1974. godine. Izloženi helikopter (evidencioni broj 11714, fabrički broj WA9-10-2319) je proizveden u fabrici aviona „Soko” u Mostaru. U naoružanje uveden je decembra 1965. i korišćen je u jedinicama u Batajnici, Nišu i Divuljama, da bi 2. septembra 1974. preleteo u Muzej.
Opis |
|
Pogonska grupa |
|
Performanse |
|
Dimenzije |
|
Masa |
|
Inventarski broj |
|