- 1. Sarić Br.1
- 2. Fizir FN
- 3. Meseršmit Bf 109 G-2
- 4. Hoker Hariken Mk.IV
- 5. Supermarin Spitfajer Mk.Vc
- 6. Link trener (trenažer leta)
- 7. Jakovljev Jak-3
- 8. Iljušin IL-2 Šturmovik
- 9. Ripablik F-47D Tanderbolt
- 10. Ikarus S-49C
- 11. Lokid IT-33
- 12. Ripablik F-84G Tanderdžet
- 13. Nort Ameriken F-86D Sejbr
- 14. Soko/Sikorski S-55/H-19
- 15. Vestinghaus AN/TPS-1D (radar))
- 16. Foland Net Ml.I
- 17. Mikojan-Gurevič MiG 21 L-12/F-13
- 18. Ikarus 451
- 19. Ikarus 451M
- 20. Ikarus 451MM Stršljen
- 21. Utva 66H
- 22. Soko J-20 Kraguj
- 23. Soko N-60/G-2 Galeb
- 24. Soko J-22 Orao
- 25. Soko G-4 Super Galeb (repni deo)
- 26. Lokid F-117A Najthok (delovi)
- 27. Dženeral Atomiks Predator (bespilotna letelica)
- 28. Sažem Kreserle (bespilotna letelica)
- 29. Lokid-Martin F-16C Fajting Falko (delovi)
Spitfajer Mk Vc
(Supermarine Spitfire Mk Vc/Trop)
Prvi prototip najpoznatijeg engleskog lovca Spitfajer je poleteo 5. marta 1936. godine. Njegov konstruktor, Redžinald Mičel (Reginald Mitchell), umro je 1937. tako da nije doživeo da vidi potpuni uspeh svog aviona. Tokom dvanaest godina koliko je trajala njegova proizvodnja, ukupno je napravljeno 20.134 Spitfajera i 2.444 Sifajera u preko 40 varijanti. Vatreno krštenje doživeo je 1940. u Francuskoj a varijante Mk I i II korišćene su tokom Bitke za Britaniju. Varijanta Mk V pojavila se 1941. godine.
Pred Drugi svetski rat Vazduhoplovstvo vojske Kraljevine Jugoslavije bilo je zainteresovano za nabavku dvanaest Spitfajera. Međutim, zbog izbijanja Drugog svetskog rata englesko Ministarstvo rata zabranilo je izvoz tih Englezima preko potrebnih lovaca, tako da do realizacije nabavke nije došlo. Ipak, krajem 1943. i početkom 1944. nekoliko naših pilota borbeno je letelo na Spitfajerima u Severnoj Africi u sastavu 94. skvadrona RAF.
Sledeća jedinica opremljena Spitfajerima i sa našim pilotima bila je Prva eskadrila vazduhoplovstva NOVJ (352. skvadron BAF) formirana je 22. aprila 1944. na a. Benini u Severnoj Africi, a svoj prvi ratni zadatak jedinica je izvršila 18. avgusta 1944. sa a. Kane u Italiji. Do kraja rata ova jedinica izvršila je 1210 borbenih letova.
Po završetku rata svi Spitfajeri koji su se zatekli u eskadrili (među njima i muzejski primerak) bili su predati novoformiranom JRV. Od osnivanja jedinice na dalje, kroz nju je prošlo ukupno 65 Spitfajera Mk V i tri Spitfajera Mk IX. Preostali avioni su ostali su u naoružanju JRV sve do rashodovanja 1952. godine.
Izloženi primerak (evidencioni broj 9489, fabrički broj 17545) proizveden je početkom 1943. i to je jedini sačuvani Spitfajer Mk V sa tropskim uvodnikom/filterom za vazduh na svetu. Zadnjih godina svoje operativne upotrebe korišćen je kao izviđački avion i zbog čega je ugrađena fotokamera za vertikalno snimanje sa leve strane iza pilotske kabine. Posle rashodovanja dodeljen je Muzeju JNA gde je bio izložen na spoljnoj postavci na Beogradskoj tvrđavi, da bi 1961. godine bio predat vazduhoplovnom muzeju.
Opis |
|
Pogonska grupa |
|
Naoružanje |
|
Performanse |
|
Dimenzije |
|
Masa |
|
Inventarski broj |
|